Pe locuri, fiți gata… FRANCIZĂ!

 

     Este o vorbă care spune că omul nu încetează niciodată să se joace. Singura diferență dintre jocurile din copilărie și jocurile adulților este că jucăriile sunt mai mari și mai importante. Cel mai fascinant joc al oamenilor mari este joaca de-a business-ul. În ultimii ani ai civilizației acest joc a prins mai multe nuanțe și variante, în prezent existând o multitudine modalități de a juca și de a câștiga jocul cu afacerea. Una din cele mai palpitante, mai interesante și mai safe jocuri este cel a francizei. Iar ca să ilustrăm cât mai bine cum se joacă acest joc pentru un rezultat sigur, ne vom imagina un joc virtual de strategie. Un joc de tip dezvoltare bazat pe praguri, level-uri și puncte de experiență. Țelul este de a dezvolta o franciză profitabilă, care va evolua într-o master-franciză.

      O să pornim la drum împreună cu Francesca. Francesca este o tânără cu spirit întreprinzător care tocmai și-a făcut cont pe server-ul de joc. Este determinată, are deja o suma de bani importantă în spate, știe deja în mare cu se mănâncă o afacere și își dorește să fie antreprenor, dar nu oricum. Își dorește să aibă o afacere doar pentru ea, dar fără să o deruleze singură. Soluția? O franciză. Francesca a analizat foarte bine care sunt avantajele acestui tip de afacere pentru România, întrucât aici se desfășoară jocul:

  •  În primul rând, modelul de franciză prezintă beneficii pentru economia țări. Fiind un sistem eficient, acesta va fi capabil să ofere prețuri scăzute pentru consumatori, nivelul de consum va crește ceea ce va solicita augmentarea producției, deci oferta de locuri de muncă va crește, ceea ce va constitui un avantaj pentru economia României.
  •   În general, produsul sau conceptul preluat este deja consacrat, însemnând o șansă mai mare de implementare, dezvoltare și longevitate a francizei.
  •   Francesca va primi de la francizor cât mai mult ajutor în dezvoltare, asta incluzând: strategii de marketing și management testate, training de calitate, asistență financiară, precum și standarde de calitate pentru asigurarea succesului afacerii.
  •  De asemenea, Francesca este conștientă că acest tip de afacere îi oferă oportunități de dezvoltare pe termen lung.

     Cu energie și plină de chef de joacă, Francesca începe nivelul 1 din primul prag: VISĂTOR

   Pragul 1 – Visător

 

Sursa: pixabay.com

     Fiecare prag al jocului are mai multe nivele. Cel mai structurat prag, dar și cel mai greu (pentru că este primul) este cel de Visător. Practic, Francesca visează să administreze o franciză, dar mai întâi trebuie să treacă prin mai multe nivele.

   Nivelul 1 – Cercetarea francizelor disponibile

    După ce a făcut o cercetare de piață, Francesca a decis că cel mai bine ar fi să deschidă o franciză pe sectorul Modă-Retail. În comunitatea (orașul) din care face parte, cererea este mare pe acest sector, iar concurența este maleabilă. De aceea va alege să consulte 3 francize din România. Nivelul este completat în momentul în care se va hotărî asupra celor trei francize.

  Nivelul 2 – Documentare

    Francesca va lua fiecare dintre cele trei francize și va analiza mai multe aspecte printre care:

  • informații despre francizor (istoric, cifră de afaceri etc.)
  • pachetul de franciză care include informații despre investiție.
  • o analiză câștig-pierdere pentru o unitate francizată tip
  • un model contractual

     Nivelul se va completa în momentul în care se alege franciza cea mai potrivită. În cazul Francescăi, a ales franciza Meli Melo deoarece se pliază cel mai bine pe principiile sale și pe rezultatele cercetării de piață.

    Nivelul 3 – Due diligence

    Acesta este unul din cele mai interactive niveluri. Francesca se va întâlni cu francizorul și îi va prezenta toată documentația pe care a făcut-o anterior. Pe lângă discuția cu francizorul, va avea o discuție și cu unul dintre francizați. Este nivelul în care Francesca va putea influența parcursul jocului în funcție de modul în care își va adapta planul de afaceri împreună cu francizorul și în funcție de numărul și calitatea întrebărilor puse. Nivelul se completează atunci când ambele părți sunt de acord cu planul de afaceri.

    Nivelul 4 – Setarea așteptărilor

     Acest nivel este de asemenea unul interactiv. Francesca va purta încă o discuție cu francizorul prin care se va asigura că relația lor va fi foarte clară. Practic, se vor stabili cu rigurozitate rolurile fiecăreia dintre părți, pentru a evita neclarități și frustrări viitoare care ar putea să compromită afacerea. Va întocmi un act adițional pe care îl va anexa contractului. În acest moment nivelul este completat.

    Nivelul 5  – Întocmirea unui plan

   Francesca știe că are nevoie de un plan pentru a deschide magazinul în cel mai scurt timp și pentru a trece bine peste primele luni de activitate. Se vor stabili roluri pentru francizor și pentru francizat, precum și deadline-uri pentru facilitarea demersului incipient al francizei. Nivelul e completat în momentul în care și acest plan va fi anexat contractului.

   Nivelul 6 – Contractul

    În sfârșit, Francesca va semna contractul de franciză. Înainte totuși, va consulta un jurist pentru a-i explica cu claritate toate clauzele prevăzute în contract. Odată cu semnarea contractului nivelul 6 și pragul de Visător este completat.

 

    Pragul 2 – Antreprenor

    Pragul de antreprenor este mai complex și mai ambiguu decât cel precedent. Progresul în joc se face pe bază de puncte de experiență. Cu cât ai mai multe puncte de experiență, cu atât franciza va avea mai mult succes și perspective de extindere mai solide. Punctele de experiență se obțin prin mai multe căi:

  • Calitatea comunicării dintre francizor și Francesca
  • Promptitudinea și profesionalismul cu care Francesca reușește să implementeze strategiile de marketing, precum și de altă natură primite de la francizor
  • Păstrarea calității mărfii și a serviciilor oferite
  • Creșterea constantă a vânzărilor și, implicit, a profitului

    În timp, Francesca va câștiga și punte de reputație. Practic va dovedi că este un antreprenor puternic, care e capabil să conducă o afacere de succes. E timpul pentru extindere.

     Pragul 3 – Masterfranciza

    Deja Francesca a atins acel nivel de dezvoltare în care își permite să dețină o masterfranciză. Își va deschide mai multe magazine în zona care i-a fost repartizată, și va avea posibilitatea să de devină la rândul ei un francizor și să dezvolte propria strategie de franciză. De la un simplu visător a devenit acum o persoană care poate oferi vise.

     E un joc, dar nu trebuie să rămână doar un joc. Culmea e că poate deveni realitate doar dacă te apuci să îl joci. Dacă la fel ca personajul meu vei urma pași concreți, la timp și cu determinare, succesul e garantat. Deci, vei fi tu cel mare va administra următoarea franciză de succes din România?

Articol francizat sub conceptul Spring SuperBlog 2017 – Proba 5

You may also like

2 comentarii

Lasă un răspuns