Rețeta miracol – Cum să trăiești sănătos?

     – Felicitări! Ai prins peștișorul de aur, iți voi îndeplini trei dorințe. Care este dorința ta?
    – Peștișorule, eu nu îmi doresc nici bogăție, nici glorie. Îmi doresc doar sănătate. Sănătatea că-i mai bună decât toate. Că dacă ești sănătos te poți bucura de toate.
     – Dorința ți se va îndeplini.
    – Hiii! Ce ai făcut? Unde a dispărut shaormeria mea preferată? Nu se poate, nu mai văd KFC-ul. Și cu ce sunt îmbrăcată? Echipament sportiv! Peștișorule ai înnebunit?
   – Tu m-ai rugat să te fac sănătoasă, iar eu ți-am creat contextul perfect ca să devii așa. Îți pot îndeplinii dorințele, dar nu pot face alegeri în locul tău draguța.
     Nu-i așa că vă simțiți puțin în acest dialog. Dacă aș fi avut un dolar de fiecare dată când am auzit expresia: „Numai să fim sănătoși că asta e cel mai important”, aș concura serios cu cei mai bogați oameni din lume. Paradoxal, deși aceasta este una din cele mai mari dorințe ale omenirii, este cea pe care o ignorăm cel mai mult. Deși ne place să spunem că sănătatea este prioritară, ajungem mereu să o distrugem pentru că punem alte lucruri pe primul loc: munca, marile mici plăceri, comoditatea, etc.

 

    Cauzele tulburărilor de sănătate le știm cu toții: nu bem destulă apă, nu facem mișcare, nu mâncăm ce trebuie, avem obiceiuri alimentare precare, nu ne odihnim suficient, etc. Ei bine, nu te ajută la nimic faptul că știi de ce nu ești sănătos, dacă nu faci nimic să încerci să elimini cauzele. Nu te amăgi crezând că peste o săptămână, o lună, la anul, când vei fi mai mare, vei avea contextul perfect ca să începi un stil de viață sănătos. Indiferent de vârstă mereu vor exista scuze perfect plauzibile ca să amâni mai mult, așa că începe de acum. Eu am pregătit pentru tine trei sfaturi pentru a avea un stil de viață sănătos de azi, dar și trei mituri despre alimentația sănătoasă în care nu ar trebui să te împiedici.
     Pentru o viață sănătoasă:

   Consumați minim 2000 de zâmbete în fiecare zi

  Zâmbetul este unul din cele mai eficiente medicamente descoperite vreodată. O persoană fericită este mai sănătoasă, arată mai bine, ba chiar îi poate ajuta pe ceilalți să se facă bine. Nu am exagerat cu numărul de zâmbete. În medie, zâmbim de aproximativ 50 de ori pe zi. Ca să obții mai multe zâmbete soluția e simplă: împrumută de la alții. Dacă te înconjuri cu oameni care au o gândire pozitivă, zâmbetele se multiplică ușor, iar numărul de 2000 de zâmbete va fi ușor de atins.
   Un alt lucru care te va ajuta să aduni zâmbete va fi mâncarea pe care o consumi. Nu-i așa că în timp ce și după ce mănânci o mâncare gustoasă ai zâmbetul pe buze? Nu-i așa că atunci când nu te balonezi după masă fața îți radiază de fericire? Și nu-i așa că atunci când te privești în oglindă dimineața, și vezi că ce ai mâncat nu s-a și depus pe burtică, ești toată un zâmbet?

 

    Ceea ce mănânci afectează atât sănătatea mintală cât și cea fizică. Iar dacă ai o minte sănătoasă, ai și un corp sănătos și invers. Merită să fii atent la ceea ce consumi. Înainte să bagi ceva în gură întreabă-te: mâncarea asta o să îmi dea sau o să îmi fure din zâmbete? Merită să îți sacrifici zâmbetele, atât de prețioase, pentru ceva care nu îți face bine?

      Limitați consumul de regrete, invidie și comoditate

    Știi atunci când vrei să mergi la nuntă și rochia pe care ți-ai cumpărat-o în primăvară, nu mai vrea să coopereze. Ce spui atunci? „Of, dacă nu aș fi băgat în mine la shaorma toată vara”. Sau atunci când mergi la control și nenea doctor iți spune că ai probleme cu stomacul. „Of! Dacă nu aș fi băut atâta Cola.” Astea se numesc regrete. Oricât de deranjante ar fi, cumva nu reușim să renunțăm la ele. Urmăm mereu același tipar. Facem un lucru pe care știm că îl vom regreta mai târziu, îl regretăm și apoi o luăm de la capăt, până când ajungem la regretul suprem, cel pe care nu îl mai putem repara. Deci, dacă vrei cu adevărat sănătate, ieși din cercul acesta vicios și încetează să consumi regrete. Alege să mănânci sănătos!

 

    „Uai ce ciudă mi pe aia! Ce bine îi stau hainele pe ea… Și ce păr frumos are… Și nu știu cum de nu i se rup unghiile. Păi da, ea își permite, doar o răsfață soțul și o întreține. Doarme în puf fata…”. Asta se numește invidie. Este periculoasă pentru că, în loc să te motiveze să faci ceva pentru a-ți îmbunătăți stilul de viață, te determină să îți găsești scuze potrivit cărora tu nu vei putea niciodată să trăiești așa bine ca aia. Transformă invidia în admirație. Asta te va motiva să găsești o soluție pentru a trăi viața pe care ți-o dorești. Nu privi persoana respectivă ca pe un ideal de neatins, ci ca pe un obiectiv pentru care vei munci. Ghici cu ce ar trebui să începi! Cu o alimentație sănătoasă.

 

     Comoditatea, sau lenea ca să îi spunem pe românește, este bine să fie consumată în doze cât de mici. Uită de cât de călduț e patul dimineața. Îți garantez că îți va fi la fel de cald și după ce alergi câteva ture. Mișcarea nu este opțională dacă vrei o viață sănătoasă, este obligatorie. Omul a fost creat să fie activ. De aia avem două picioare și nu doar un fund pe care să stăm toată ziua. Combină mișcarea cu o alimentație sănătoasă. Nu te recompensa cu un Hot Dog dublu. Alege un baton de susan cu miere. E dulce și crocant și dă dependență. Exact ce îți place ție.

      Faceți mâncare cel puțin 30 de minute în fiecare zi

   Ați citit bine, mâncare nu mișcare. Ai atât de multe beneficii dacă îți gătești singur mâncarea. În primul rând, faptul de a găti reprezintă în sine o activitate. În loc să stai la o masă așteptând o farfurie umplută de alții, mișcă-te prin bucătărie, amestecă ingredientele în ritmuri latino. Este și asta o modalitate de a arde calorii. Ai puțin timp? Nu e nicio tragedie. Internetul este plin de rețete sănătoase care sunt gata în 15-30 de minute. În plus, mâncarea va avea gust mai bun pentru că e îmbunătățită cu condimentul satisfacției de sine.

 

    Nu găti nici oricum, nici orice. Folosește ingrediente sănătoase. Le găsești foarte ușor începând de la băbuțele din piață, până la companiile specializate cum ar fi SanoVita, care de 21 de ani scoate pe piață alimente și fructe sănătoase, care nu provin din culturi tratate genetic. Știu că în acest moment mintea ta a luat poziție defensivă și ai deja pregătite cel puțin trei argumente cu care să mă convingi că tu nu poți. Ei bine, ți-am luat-o înainte și în continuare o să le dobor pe toate.

     Mâncarea sănătoasă e scumpă

   „M-aș apuca să mănânc sănătos, dar nu îmi permit. E scump.” Asta spui dând „regretabil” din umeri. Ce să te faci, doar cei foarte bogați își permit să mănânce sănătos. Raționamentul tău este plin de erori. În primul rând, cei bogați pierd de multe ori din vedere sănătatea lor, fiind mai preocupați de cum să câștige și să își păzească mai bine averea, și tot la Fast Food mănâncă. În al doilea rând, sunt sigură că atunci când calculezi prețul pe care îl aloci alimentelor, pierzi din vedere prețul medicamentelor care trebuie să le administrezi în urma unei alimentații necorespunzătoare. Dacă le-ai aduna pe astea două, ai ajunge ușor la concluzia că ai ieși cu mult mai ieftin dacă ai cumpăra alimente sănătoase.
    De obicei, se întâmplă așa: te uiți la o pungă de migdale de 500 g și observi prețul de 23 de lei. „Nu pot să dau atâția bani pe niște alune”. Ceea ce nu iei tu în considerare este că nu poți să termini jumătate de kil de migdale într-o seară. Punga aia o să îți ajungă vreme bună. Nu e ca și când ai mânca doar migdale într-o zi. În plus, dacă în luna aia renunți la patru pungi de cipsuri, îți poți permite ușor o pungă de migdale.

     Mâncarea sănătoasă are gust rău/arată rău

   Poate ai observat că am strecurat în articol câteva fotografii care, aparent, nu își aveau rostul. Poate doar ți-au făcut poftă. Ei bine, ăsta a fost și scopul lor. Toate pozele conțin preparate care au fost gătite din ingrediente sănătoase. Crezi că te-ar tenta o îmbucătură? La ce bine arată, pe mine da. Sunt sigură că și gustul e pe măsură.
    În ultimii ani am observat că, cu cât un aliment arată mai bine, cu atât te face să arăți mai rău. Un exemplu simplu sunt fructele din magazine. Mere, struguri, căpșuni, portocale, etc. Cu cât sunt mai mari, cu atât sunt mai tratate genetic, deci sunt dăunătoare pentru corpul uman. Alege fructele și legumele cu aspect mai „amărât”. Vei observa că sunt mai aromate și că te vei simți mai bine după ele. Arată mai rău, dar te fac să arăți mai bine.
    Cipsurile, bomboanele, vegeta, pateul, cola,  aș putea să o țin așa toată ziua. Toate conțin chimicale din belșug. Mi se pare fantastic că suntem dispuși să consumăm alimente atât de artificiale, dar avem zvâcul necesar să milităm pentru antipoluarea planetei. Dacă nu ai arunca o hârtie pe jos, de ce ți-ai polua corpul în mod conștient?

 

     Îmi amintesc că prima oară când am mâncat ghimbir confiat am spus că are gust de săpun. Primul contact cu mâncarea sănătoasă s-ar putea să nu-ți priască. Din fericire, gustul se poate educa. În prezent iubesc ghimbirul confiat. Mai mult, îmi place la nebunie ananasul confiat, și am înlocuit cipsurile clasice, cu cele din banană, care sunt chiar mai ieftine.

    Nu mai pot să mănânc niciodată ce îmi place

   Fals! Încă poți să te bucuri de mâncare. În primul rând, a mânca sănătos nu înseamna să consumi doar sâmburi toată ziua. Încă mai poți să te bucuri de o porție de cartofi prăjiți, de o savarină, de un tort de ciocolată, de o pizza carnivoră, de un burger. Atâta timp cât preparatele tocmai enumerate nu reprezintă meniul tău principal, și sunt consumate cu moderație, este foarte ok să te bucuri de ele.
    În al doilea rând, ai posibilitatea să înlocuiești preparatele preferate cu alternative sănătoase, dar la fel de gustoase. Ca să nu mă lungesc până mâine o să dau doar un exemplu. Dacă abia aștepți să mănânci chifteluțe iarna asta, poți alege să consumi unele sănătoase cum ar fi:

 

     Alege să fii sănătos! Chiar ai de unde alege. La final te las cu o rețetă miraculoasă care îți va garanta o viață sănătoasă:
    Ingrediente
  •     2000 de zâmbete
  •     30 de minute de gătit
  •     Un praf de optimism
  •     Două linguri bune de motivație
  •     Mișcare după gust
  •     80% alimente sănătoase
  •     20% mici mari plăceri culinare nesănătoase
  •     50 g de imaginație
  •     50 g de atenție (la ce scrie pe etichetă)
    Mod de preparare:
   Se toarnă toate ingredientele într-o viață, se amestecă bine până se omogenizează armonios, și se bagă la copt pentru cât mai mulți ani. Se servește cu bucurie și se împarte cu generozitate. Poftă bună!

 Cel mai sănătos articol din SuperBlog 2016 – Proba 16

 

You may also like

34 de comentarii

  1. Foarte interesantă rețeta unui stil de viață sănătos. Parte cu 2000 de zâmbete pare cam dificilă pentru 24 de ore, dar dacă așa spune rețeta, să zâmbim, zic!

  2. Ai perfecta dreptate! Trebuie sa ne ingrijim mai bine de sanatatea noastra si a celor dragi noua, iar 30 min in bucatarie nu mi se pare mult. Eu stau mult mai mult …zilnic 🙂

  3. Cred ca cel mai des mananc Sanovita Exotic. Sunt foarte multe fructe acolo care imi plac, iar dimineata prefer intotdeauna ceva usor si rapid, sa nu-mi cada greu la stomac, ca-mi stric toata ziua :))
    Fain articolul! ^_^

  4. Toti ne dorim sanatate dar putini facem efortul de a o pastra. Eu una, recunosc ca fac numai prostii chiar daca mananc si produse sanatoase mai basculez si prostii. Arata atat de apetisante mancarurile din poze incat iti vine sa musti ecranul

  5. Un adevarat ghid de a trăi frumos și sănătos!
    Fiecare dintre noi poate să adopte un stil de viata sanatos, iar din punctul meu de vedere, elementele cele mai importante in luarea unei astfel de decizii sunt: vointa, autodisciplina și gandirea pozitiva.

    Traind la tara, parintii mei mi-au impus inca de cand eram mica alimentatia sanatoasa, iar produsele pe care le consumam erau de cele mai multe ori, culese prin propria gradina. Dar singurul lucru pe care nu il acceptam sa lipseasca din alimentatia mea, erau dulciurile. Nu puteam sa treca o zi fara sa mananc ceva dulce (si aici la refer in primul rand la ciocolata, prajituri si alte chestii dulci pe care le gasim pe rafturile oricarui magazin).

    Dupa 27 de ani, am reusit sa renunt la zahar si la dulce. Cum? Am inceput intai sa-l elimin din ceai si cafea, apoi am urmat o dieta cu argila, iar pentru ca aceasta sa dea rezultate, nu aveam voie ca consum ducliuri. Cateva zile a fost mai greu, dar uite ca a trecut o luna si pofta de dulce a disparut. Ciocolata a fost inlocuita cu o bucatica de ciocolata amaruie fara zahar, doar cu sirop de stevie, batoane Fibrobar, fructe si produse apicole. Mai greu este sa faci primul pas spre ceea ce-ti doresti sa obtii. 🙂

    Felicitari Hadasa pentru articol!

    1. Multumesc! Ai o super poveste! Sper ca ctitorii sa citeasca si comentariul tau. :)) Se spune ca avem nevoie de aproximativ 28 de zile ca sa eliminam un obicei prost, deci faptul ca ai scapat de pofta intr-o luna este perfect plauzibil. Ar fi minunat daca ar intelege mai multa lume faptul ca nu este imposibil sa renunti la un obicei. Asa cum ai spus tu, e nevoie de vointa si autodisciplina. Eu as mai adauga si ca e necesar sa-i dam la Tanti Lene concediu. Asa sansele de a ne imbunatati stilul de viata cresc considerabil.

      Multumesc inca o data pentru comentariu! Te pup!

  6. Ma abat mult de la ceea ce este normal sau ar trebui sa fie o masa sanatoasa. Ii pregatesc zilnic micul dejun fetitei si cu toate astea prefer sa imi beau cafeaua linistita atata timp cat ea sta 10 minute cuminte, fructele le mananc dupa ce termina ea. Dintr-un mar ia 2 felii si restul il lasa uitat, dintr-un kiwi pregatit aproape ca nici nu se atinge,etc. Sunt diverse lucruri pe care i le pregatesc si ea le ignora cu prisosinta.
    Offf … oare pot sa slabesc si eu pana la Craciun"?

    1. Cred ca nu e usor sa inculci unui copil dorinta de a manca sanatos. Dar cred ca ne putem folosi imaginatia pentru a-i pacali din cand in cand. Cat despre slabit, daca reusesti sa ma anunti. Te pup! :*

Lasă un răspuns